Barion Pixel

Négymillió forinttal sújtaná a kínai kormány a zabáló influenszereket

Bevezetés

Évente 200 millió ember számára elegendő maradékot hagynak az asztalon Kínában – a pazarlás ellen több fronton is harcot hirdetett a társadalom és a kínai kormány. Számos étteremben táblák és üres tányérok hívják fel a vendégek figyelmét a pazarlásra. Ennek ellenére még számos olyan vlogger és blogger van, akik a videóikkal a mértéktelen fogyasztást reklámozzák. 

Írta: Belayane Najoua

Büntetés a mértéktelen evés ellen

Kínában nagy népszerűség övezi azokat az influenszereket akik, a videóikban a mukbang trendet mutatják be – a trend 10 évvel ezelőtt indult el Dél-Koreában és a célja, hogy az emberek végignézzék az ismeretlen influenszereket, ahogy óriási mennyiségű ételt esznek meg. Ezekben a videókban sok esetben nincsen beszéd, vagy komment, csak a látvány a lényeg. Van azonban egy olyan irányzata is az étkezős videóknak, ami rendkívül vékony influenszerek mutat be, akik aránytalanul nagy mennyiségű ételt fogyasztanak el – például 10 tányér csípős tésztát, 15 hamburgert vagy egy konkrét esetben 17 kiló sült bárányhúst.

A kínai állampárt négy és fél millió forinttal büntetné azokat az influenszereket, akik a videóikban a mértéktelen evést reklámozzák. A törvényjavaslat száműzné az ilyen tartalmakat és betiltaná az élő zabálóshowkat és az evőversenyeket is.

Üres tányér kampány

A becslések szerint az éttermekben a megrendelt ételek 20 százaléka a kukában a végzi. Ez azt jelenti, hogy évente több millió tonna ételt pazarolnak Kínában, miközben az ország fejletlenebb régióiban komoly problémát okoz az élelmiszerellátás. 

2020 január közepén a kínai internetezők a több mint 420 millió regisztrált felhasználót jegyző Sina mikroblogonindítottak kezdeményezést a pazarlás ellen, ami egyben a zabáló influenszerek kritizálásaként is értelmezhető. Az “üres tányér”  kampány az élelmiszer pazarlást célozza meg és Xi Jinping kínai államelnök kezdeményezésére reagál. A közösségi média felhasználókat felszólították, hogy miután befejezték az étkezést, osszák meg az üres tányérokról készült fényképeiket vagy videóikat a Weibo-n, a Twitter-hez hasonló népszerű közösségi médiaplatformon, ahol az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem most a legfelkapottabb témák egyike.

Az “Üres tányér”  kampány hatására a szociális platformon már több mint 13 millió bejegyzés született a témában, a mikroblogolók étkezés után maradt üres tányérjaik százairól töltöttek fel képeket. Augusztus 14-éig az „Üres tányér” kampány, a kínai nyelvű #GuangPanXingDong hashtaggel körülbelül 870 ezer hozzászólást és 550 millió megtekintéstgenerált a közösségi médiaplatformon.

Az “Üres tányér” kampány mellett a kínai vendéglátóipar is kiállt – kisebb adagokat, fél adagokat és az ételek elvitelére szolgáló ingyenes dobozokat kínálnak, amik lehetővé teszik,  hogy a vásárlók igényük alapján rendeljenek ételt, és elősegítik a takarékos szokások kialakulását. 

Képek forrása: Freepik

Megkívántad a kínait?

A Munch-al nem csak jó kínait ehetsz, hanem a környezetedet is védheted. Válassz kínai partnereink közül és állj ki te is az Üres tányér kampány mellett!

Kategórie: Fenntarthatóság Značky: , ,