A becslések szerint az éttermekben a megrendelt ételek 20 százaléka a kukában a végzi. Ez azt jelenti, hogy évente több millió tonna ételt pazarolnak Kínában, miközben az ország fejletlenebb régióiban komoly problémát okoz az élelmiszerellátás.
2020 január közepén a kínai internetezők a több mint 420 millió regisztrált felhasználót jegyző Sina mikroblogonindítottak kezdeményezést a pazarlás ellen, ami egyben a zabáló influenszerek kritizálásaként is értelmezhető. Az “üres tányér” kampány az élelmiszer pazarlást célozza meg és Xi Jinping kínai államelnök kezdeményezésére reagál. A közösségi média felhasználókat felszólították, hogy miután befejezték az étkezést, osszák meg az üres tányérokról készült fényképeiket vagy videóikat a Weibo-n, a Twitter-hez hasonló népszerű közösségi médiaplatformon, ahol az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem most a legfelkapottabb témák egyike.
Az “Üres tányér” kampány hatására a szociális platformon már több mint 13 millió bejegyzés született a témában, a mikroblogolók étkezés után maradt üres tányérjaik százairól töltöttek fel képeket. Augusztus 14-éig az „Üres tányér” kampány, a kínai nyelvű #GuangPanXingDong hashtaggel körülbelül 870 ezer hozzászólást és 550 millió megtekintéstgenerált a közösségi médiaplatformon.
Az “Üres tányér” kampány mellett a kínai vendéglátóipar is kiállt – kisebb adagokat, fél adagokat és az ételek elvitelére szolgáló ingyenes dobozokat kínálnak, amik lehetővé teszik, hogy a vásárlók igényük alapján rendeljenek ételt, és elősegítik a takarékos szokások kialakulását.
Képek forrása: Freepik