Barion Pixel

Te mit (t)ehetsz az ételpazarlás ellen?

Mi is az Munch?

Ha az ételpazarlás egy ország lenne, akkor az üvegházhatású gázok szempontjából a 3. legnagyobb lenne a Földön. Az ételpazarlás nemcsak a vállalkozásokat befolyásolja, hanem a környezetünkre is hatással van. A környezetvédelemmel kapcsolatos kérdések a 21. században fontosabbak, mint valaha. A Munch.hu zöld blogja, egy olyan platform, aminek a segítségével te is kiállhatsz a fenntarthatóság mellett.

Írta: Belayane Najoua

 

Tényleg olyan nagy probléma az ételpazarlás?

 

Körülbelül 1,4 milliárd hektárt, vagyis a rendelkezésre álló mezőgazdasági földterület közel 30%-át használják fel olyan élelmiszertermelésre, amely később nem kerül elfogyasztásra. Ez különösen aggasztó, figyelembe véve a becsléseket, melyek szerint 2050-ig az élelmiszertermelésnek 60%-kal kell növekednie a 2005. évi szinthez képest, hogy táplálja a növekvő globális népességet. Az élelmiszerpazarlás csökkentése megkönnyítené a jövőbeli igények kielégítését.

Nem meglepő módon a legnagyobb mértékű ételpazarlás az olyan fejlett régiókban van, mint Európa, Észak-Amerika és Dél-Kelet Ázsia. Mivel az ételmennyiségek többszöröse áll rendelkezésünkre, ezért természetesnek tűnik, hogy szinte bármikor, bárhol kedvünk szerint válogathatunk. Viszont a válogatás kultúrája elképzelhetetlen mértékű felesleg felhalmozódásához vezet. Ez nemcsak a termelőknek, élelmiszerboltoknak, vendéglátóhelyeknek okoz gondot  bevételveszteséget  hanem a környezetünkre is nagy terhet ró. 

Egy másik oldalról nézve a problémát, míg a fejlett régiókban a megtermelt ételek ⅓-a a kukában végzi, addig a Föld többi részén több, mint 820 millió ember éhezik.(forrás) Ebből a 820 millióból közel 300 millió ember él az afrikai kontinensen. A legfőbb okok közé sorolhatjuk az éghajlati viszonyokat (szárazság, rossz termőföld stb.), a politikai instabilitást, a rossz pénzügyi viszonyokat és a technológiai fejletlenséget. (forrás)

Az ételpazarlás nemcsak a kukába kidobott ételt jelenti, hanem az elpazarolt pénzt, energiát, vizet és időt. Erre az összetett problémára kínál megoldást a Munch.

 

Mi is az a Munch?

A Munch.hu egy olyan startup, ami az ételpazarlás komplex problémájára kínál megoldást: 

Munch.hu egy honlap, amin keresztül éttermek, pékségek, és szállodák kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. A Munch-csal nem csak jó áron tudsz kajálni, hanem könnyedén tehetsz az ételpazarlás ellen is.

Munch.hu-on már több, mint 30 étterem kínálja kedvezményesen az el nem adott ételt, munch-ok formájában, amiket a honlapon keresztül lehet lefoglalni és kifizetni, majd egy adott idősávban átvenni az étteremben. A Munch alapelve, hogy kizárólag friss, fogyasztható és érintetlen étel kerülhet bele a csomagba, illetve az étteremnek az étel eredeti áránál minimum 40%-al kell olcsóbban kínálnia a csomagokat

Egy különleges eleme a munchoknak, hogy a vásárlók nem tudják előre mi is lesz pontosan a csomagban. A meglepetés ami a munch-al jár, még izgalmasabbá teszi a rendelést.  „Az kerül bele a csomagba, ami éppen az adott napon megmarad, így a meglepetés öröme mellett új fogásokat is fel tudunk fedezni, miközben nem kell azon gondolkodni, hogy mit is együnk. A kezdetektől egyeztettünk vendéglősökkel, üzletvezetőkkel, beépítettük a visszajelzéseiket, egy minél egyszerűbb platform kialakítására törekedtünk” – nyilatkozta Bence egy korábbi interjúban.(forrás)

Miért jó nekem, fogyasztónak?

  • Könnyedén tehetsz a környezetedért: nemcsak a ételpazarlás ellen, hanem az egyszer használatos műanyagok ellen is, hiszen mikor megérkezel a helyszínre, a legtöbb esetben megkérheted az ott dolgozókat, hogy a saját dobozodba rakják az ételt.
  • 40-70% kedvezménnyel tudsz jókat enni: a spórolás hasznos és menő. A Munch-nál nem kell vagyonokat fizetni azért, hogy jól lakj.

  • Új vendéglátóhelyeket ismerhetsz meg: az új helyek mellett új fogásokat, ízeket és gasztronómiai kultúrákat ismerhetsz meg. Amennyi munch, annyi új kaland. Nincs két ugyanolyan munch  minden munch egyedi és különleges. 

Miért jó a partnereknek?

  • Növeli a bevételeket: A platformon keresztül értékesíthetőek az amúgy kárbamenő termékek

  • PR-értéket ajánl: A platformon való megjelenés mutatja, hogy a bolt elkötelezett a pazarlás csökkentése iránt.

  • Jobb hellyé teszi a világot: Az évente elpazarolt élelmiszer a károsanyag kibocsátás 8%-áért felelős. Ezt csökkenthetjük együtt!

Miért olvasd a Munch zöld blogját?

Munch zöld blogja, az ételpazarlás mellett környezetvédelmi problémákkal foglalkozik. Legyen szó a klímaválságról, a környezettudatos mindennapokról, a fenntarthatóságról, az éhezésről, a tiszta vízről vagy az energiafelhasználásról. 

Ez nemcsak egy blog, hanem egy gondolkodásmód. Egy olyan életstílus, ami a tudatosságra, a felelősségvállalásra, a zero waste-re és a nyitott szemléletmódra buzdít. A blog célja, hogy olyan problémákat, híreket és témákat hozzon el Nektek, olvasóknak, amik nem feltétlenül találhatók meg a magyar sajtóban – a magyar köztudatban. Olyan problémák amik megoldhatók ha egyénileg és kollektíven is teszünk érte. Mi a megoldás részesei szeretnénk lenni. És te?

Munch blog mindenkinek szól, aki innovatív, kíváncsi és környezettudatos. AMunch blog Neked szól!

Képek forrása: Munch.hu, saját szerkesztés

Kategóriák: Munch, Tippek Címkék: , , ,